I made this widget at MyFlashFetish.com.

TINGGALKAN PESANAN ANDA YER....

Rabu, 28 Oktober 2009

MENGURAT DAN BERCINTA MENURUT ISLAM

Adalah sesuatu yg amat perlu untuk seseorang itu memulakan mukadimah cinta dgn mengurat. Apakah hukum mengurat dan bercinta dalam islam???.. Apakah dibenarkan seorang lelaki muslim berbual dgn perempuan muslim???.. semua persoalan ini mungkin bermain-main dibenak fikiran remaja muslim yg sgt menitikberatkan ajaran islam. Bagi sahabat remaja muslim yg kurang mengambil berat persoalan ini, mungkin mereka akan menggunakan formula "pakai bedal sahaja".. salah tanggapan dan silap fahaman terhadap persoalan ini boleh mewujudkan konflik dalam diri remaja muslim.
Secara kasarnya ada sesetengah ulama' menganggap haram. bagaimanapun dikalangan ulama' feqah terdapat beberapa orang ulama' yg merupakan pencinta ys hebat seperti Daud az-Zahiri yg merupakan iman Mazhab az-Zahiri.
Sebenarnya mengurat dan bercinta sama-sama penting dalam kehidupan. Tiada siapa yg dapat lari daripada mengurat dan bercinta termasuk mereka yg bercinta selepas berkahwin. Hal ini kerana mereka yg bercinta selepas berkahwin akan melihat bakal isteri sebelum diijabkabulkan.. Selain itu jika cinta dianggap sebagai mukadimah kepada perkahwinan, maka mengurat pula dianggap sebagai mukadimah kepada bercinta. Kedua-dua ini berkait antara satu sama lain kecuali bagi mereka yg berkahwin atas pilihan keluarga..



Mengurat dan bercinta dianggap berguna jika ia membawa kepada kebaikan. Sebagai contoh mengurat dan bercinta yg disusuli dgn perkahwiman dan mendirikan rumah tangga adalah berguna kerana ia membawa kebaikan. Dari sini terbentuk pula keluarga dan dripada keluarga ini terbentuk pula masyarakat seterusnya negara. Tidakkah dalam konteks ini mengurat dan bercinta tepat dgn ajaran islam???. Jawapnya ia memang bertepatan dgn ajaran islam kerana manusia yg diamanahkan Allah sebagai khalifah di muka bumi ini perlu meneruskan survival sehingga ke hari kiamat. Kemungkinan jika manusia tidak mengurat dan bercinta, kita akan pupus di dunia seperti pupusnya dinasour dan ini sudah tentu menyalahi amanah Allah itu..
Namun dari sudut lain, mengurat dan bercinta dianggap tidak berguna dan tidak membawa kepada kebaikan. Mengurat dan bercinta seperti ini tidak menjadi mukadimah kepada perkahwinan sebaliknya mukadimah kepada kelahiran anak luar nikah atau mencampakkan anak yg tidak berdosa kedalam tong sampah dan juga longkang.

Mengurat dan bercinta seperti ini dilarang dan diharamkan dalam islam. Selain itu perlu diingatkan juga bahawa tindakan seseorang itu mengurat dan bercinta itu biasanya bertitik tolak daripada perasaan emosi, maka dgn itu mudah sekali terjerumus dalam perkara-perkara yg tidak baik. Oleh itu sesiapa sahaja yg berhadapan dgn ajakan perasaan dan emosi utk mengurat dan bercinta perlu berusaha sedaya upaya menggunakan kewarasan akal. Malah sebagai seorang muslim kita juga perlu mengelak daripada konteks fizikal atau luaran yg boleh mencetuskan keghairahan seks yg seterusnya menyebabkan berlakunya perlanggaran hukum Allah iaitu perzinaan. Dalam hal ini adalah amat perlu setiap individu muslim berpegang kepada tanggungjawab menjaga dan memelihara aurat kerana persoalan keghairahan seks mempunyai hubung kait yg amat besar utk berlakunya perzinaan..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan